Disse betingelsene er gjeldende fra 21. oktober 2022
Bedrift
1. Bakgrunn
Ecit Autogear AS (“Tjenesteleverandøren”) og du som kunde (“Kunden”), vil ved levering og/eller bruk av tjenesten, Ecit Autogear (“Tjenesten”) inngå en rettslig bindende avtale.
Samtlige av vilkårene som følger av denne siden, med tilhørende undersider utgjør avtalen (“Avtalen”) som regulerer kundeforholdet mellom Tjenesteleverandøren og den som benytter Ecit Autogear AS’ tjenester (Kunden).
Kunden anses å ha akseptert - og inngått - Avtalen i følgende, ikke uttømmende, tilfeller (1) ved bestilling av Tjenesteleverandørens tjenester hos en av Tjenesteleverandørens kunderådgivere, ved at Kunden oppgir informasjon om kjøretøy samt ønsket tidspunkt for oppstart, eller (2) ved bestilling av Tjenesteleverandørens tjenester ved registrering på Tjenesteleverandørens nettsider, eller (3) ved inngåelse av avtale med en autorisert forhandler av Ecit Autogear AS om bruk av Tjenesteleverandørens tjenester, eller (4) ved på annet vis å ta Tjenesteleverandørens tjenester i bruk.
Ved inngåelse av Avtale (herunder abonnementsavtale) vil Ecit Autogear foreta en kredittsjekk. Inngåelse av abonnementsavtale forutsetter positiv kredittvurdering av Kunden. Ved enhver form for bestilling av Tjenesten, slik nevnt over eller på annen måte, samtykker Kunden til at det blir foretatt en kredittvurdering.
Et avslag på inngåelse av abonnementsavtalen skal være saklig begrunnet. Begrunnelse oppgis på forespørsel.
2. Avtalen:
Følgende vedlegg utgjør en integrert del av Avtalen:
1: Priser og betalingsbetingelser
2: Tekniske krav
3: Tjenestenivåer
4: Retningslinjer for akseptabel bruk
5. Databehandleravtale
Følgende tolkningsprinsipper legges til grunn:
- Ordlyden i vedleggene.
- Den generelle ordlyden i denne Avtalen (Den generelle ordlyden i Avtalen).
Databehandleravtalen går foran den generelle ordlyden i Avtalen og de øvrige vedleggene uavhengig av ovennevnte tolkningsprinsipp når det gjelder bestemmelser knyttet klart og utvetydig til regulering av personvern.
3. Beskrivelse av Tjenesten
3.1 Programvare
Tjenesten er todelt og omfatter i hovedsak drift, vedlikehold og leveranse av elektronisk kjørebok, Ecit Autogear, som består av programvare levert via webapplikasjon og mobilapplikasjon, samt tilhørende utstyr. Eventuelle andre tjenester levert av Tjenesteleverandøren vil også være omfattet av Avtalen og vil fremgå av abonnementsordren.
Tjenesteleverandøren forbeholder seg retten til å gjøre endringer i Tjenestene og/eller i Avtalen. Tjenesteleverandøren vil ved større endringer informere Kunden om endringer til Tjenesten som er planlagt innen rimelig tid, samt tilby ekstra bistand i form av rådgivning etter behov.
Kunder i et betalende kundeforhold med Tjenesteleverandøren vil til enhver tid ha tilgang til siste versjon av Tjenesteleverandørens programvare.
Tjenesteleverandøren leverer de support og servicetjenester som fremgår av abonnementsordren. For det tilfelle support og servicetjenester inngår i abonnementet, vil Tjenesteleverandøren fungere som et support-team. Dette vil innebære support for Tjenesten i løpet avtaleperioden. Dette inkluderer også Tjenesteleverandørens egne utvikling av Tjenesten, herunder nye og endrede funksjoner til Tjenesten. Dette gir imidlertid ikke Kunden eller dens slutt-kunder rett til å kreve tilleggs-utvikling av Tjenesten. Support gitt av Tjenesteleverandøren vil være begrenset til å løse problemer som påvirker funksjonaliteten til Tjenestene i seg selv.
3.2 Utstyr
GPS-enhet
Tjenesteleverandøren forsyner Kunden med nødvendig hardware (GPS-enhet) til bruk i aktuelle kjøretøy og sørger også for at hardware er i fungerende stand under hele Avtaleperioden. Kunden plikter, uten ugrunnet opphold, å varsle Tjenesteleverandøren dersom Kunden oppdager feil eller mangler ved GPS-enheten.
GPS-enheten leies fra Tjenesteleverandøren (uten ekstra kostnad).
Ved utløpet av Avtaleperioden skal Kunden returnere GPS-enheten til Tjenesteleverandøren. GPS-enheten skal være mottatt på Tjenesteleverandørens adresse senest 30 dager etter utløpet av Avtaleperioden.
Inntil GPS-enheten er mottatt på Tjenesteleverandørens adresse, anses GPS-enheten å være i Kundens besittelse, og under Kundens ansvar. Kunden anbefales å foreta returforsendelse med sporing, da sporede forsendelser vil være grunnlag for godkjent retur av GPS-enhet selv om enheten skulle gå tapt under transport. Kostnad ved returforsendelse dekkes av kunden selv, med mindre annet er særskilt avtalt.
Dersom GPS-enheten ikke er mottatt på Tjenesteleverandørens adresse innen fristen på 30 dager etter utløpet av Avtaleperioden, belastes Kunden et forsinkelsesgebyr på NOK 499 ink. mva per forsinket levert GPS-enhet.
Dersom GPS-enheten, 60 dager etter utløpet av Avtaleperioden, fremdeles ikke er mottatt på Tjenesteleverandørens adresse, anses GPS-enheten som tapt. GPS-enhet som returneres til Tjenesteleverandøren i ustand som følge av Kundens uriktige bruk eller annen uaktsom behandling av GPS-enheten, anses også som tapt. Kunden vil bli fakturert NOK 2.399,- eks. mva. som erstatning for tapte GPS-enheter. Det foretas ikke fradrag i erstatningsbeløpet for påløpt forsinkelsesgebyr og erstatningsbeløp som Tjenesteleverandøren har fakturert Kunden vil ikke krediteres som følge av at GPS-enheten returneres etter de angitte frister.
GPS-enheten skal brukes som foreskrevet av Tjenesteleverandøren, herunder instrukser for montering/ installasjon av utstyr.
SIM-kort (dataforbindelse til GPS-enhet)
SIM-kortet leveres ferdig installert i Tjenesteleverandørens hardware, og bruk i Europa er inkludert i abonnementsprisen. SIM-kortet skal kun brukes i Tjenesteleverandørens produkter og skal ikke fjernes fra enheten under noen omstendigheter. Tjenesteleverandøren forbeholder retten til å stenge tjenesten ved misbruk, og viderefakturere eventuelle påløpte kostnader i forbindelse med misbruk av SIM.
4. Tjenesteleverandørens ansvar
Tjenesteleverandøren er ansvarlig for å levere Tjenesten i henhold til denne Avtalen, herunder oppfylle kravene og beskrivelsene slik disse er spesifisert i Avtalen, og er i samsvar med relevante regelverk fastsatt av myndighetene i Norge og EU.
Tjenesteleverandøren er også ansvarlig for at Tjenesten som leveres er i samsvar med tjenestenivåene spesifisert i Avtalen.
I tilfeller der nedetid er rimelig forutsigbart, vil Tjenesteleverandøren varsle Kunden.
5. Tjenesteleverandørens begrensede garanti
Tjenesteleverandøren garanterer for Tjenesten, herunder å tilby support og reparere feil som påvirker Tjenesten som forhindrer Kunden i å bruke Tjenester i samsvar med denne Avtalen. Support og reparasjon av feil vil tilbys i henhold til denne Avtalen, slik denne følger av Tjenestenivåer
Tjenesteleverandøren er ikke ansvarlig for Kundens egne applikasjoner, inkludert Kundens egen kode, og eventuelle tredjepartskoder eller applikasjoner som brukes av Kunden.
Tjenesteleverandøren skal treffe alle rimelige tiltak, herunder tekniske, fysiske og administrative, for å til enhver tid yte en best mulig tjeneste til Kunden, men avgir ingen garanti for at Tjenesten til enhver tid er fullstendig fri for feil. Lokale og geografiske forhold kan påvirke GSM og GPS-dekning som igjen kan begrense GPS-enhetens funksjonalitet. Med unntak av de uttrykkelige garantier som er gitt i denne Avtale, leveres Tjenesteleverandørens tjenester «som de er».
Tjenesteleverandøren fraskriver seg ethvert ansvar for feil, mangler eller tilgjengelighet på hardware, software, gateway, telecom-tjenester, karttjeneste og web/sky-applikasjoner, samt for direkte og indirekte skader eller økonomisk tap, som følge av eventuelle feil og mangler. Det er Kundens ansvar å sette seg inn i produktets (elektronisk kjørebok) egenskaper og tilhørende lovgiving, regler og annen praksis. Dette inkluderer personvernlovgivning som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og ansatt ved bruk av elektronisk kjørebok i bedriftseide biler.
For at Tjenesteleverandøren skal kunne yte support og reparere feil, må Kunden varsle Tjenesteleverandøren innen rimelig tid.
Kunden samtykker i at denne Avtalen inneholder Kundens eneste misligholdsbeføyelser for avbrudd, mangler, delvis utilgjengelighet og fullstendig utilgjengelighet av Tjenesten.
6. Kundens ansvar
Kunden er forpliktet til å betale den avtalte prisen i henhold til Avtalen etter avtalt frekvens slik disse følger av Priser og betalingsbetingelser. Kunden må også utpeke en representant som har det tekniske ansvaret for varsling av feil eller forespørsler fra Kundens side.
Kunden er selv forpliktet til å endre kundeinformasjon og/eller betalingsinformasjon.
Kunden er selv forpliktet til å innlevere GPS-enhetene ved utfasing av GSM-nett eller av andre årsaker samt motta det nye utstyret tilknyttet Tjenesten. Kunden må påregne å betale et administrasjonsgebyr ved utskifting av GPS-enhet ved utfasing av GSM-nett, i henhold til vilkårene og beskrivelsene som følger av Priser og betalingsbetingelser.
Kunden forplikter seg til å sikre at de tekniske kravene, som angitt i Avtalen, er oppfylt under hele avtaleperioden, slik disse følger av Beskrivelse av funksjonaliteten og Tekniske krav.
Kunden må gi Tjenesteleverandøren all relevant og nødvendig informasjon og data som er nødvendig for å oppfylle Tjenesteleverandørens forpliktelser i henhold til denne Avtalen.
Varsel om feil eller begrenset tilgjengelighet skal sendes av Kunden til Tjenesteleverandøren per e-post til: kontakt@autogear.no. Varselet skal inneholde en beskrivelse av problemet på en detaljert måte. Tjenesteleverandøren er ikke under noen omstendigheter ansvarlig for forsinket tjenesteleveranse relatert til feil der Kunden ikke gir detaljert informasjon.
Kunden er selv ansvarlig for tilgangsstyring i forbindelse med Tjenesten, dette inkluderer, men er ikke begrenset til, ansatte, tilknyttede selskaper, utviklere og sluttbrukere.
Kunden og dens sluttbrukere må til enhver tid opptre i samsvar med Retningslinjer for akseptabel bruk, slik beskrevet i Avtalen.
Kunden samtykker herved til å la Tjenesteleverandøren gjøre endringer i Tjenestene uten skriftlig samtykke, som en del av den pågående utviklingen av Tjenestene.
Kunden tillater herved Tjenesteleverandøren å bruke uidentifisert og samlet statistikk vedrørende kundens bruk av Tjenesten. “Uidentifisert og samlet” innebærer at Tjenesteleverandøren anonymiserer statistikken, og dermed gjør det umulig å oppdage informasjon om Kunden eller Kundens sluttbruker.
7. Kundens begrensninger i bruken av Tjenesten
Kunden kan kun bruke Tjenesten i tråd med denne Avtalen og i tråd med Tjenesteleverandørens retningslinjer for akseptabel bruk.
For det tilfelle at Kunden ikke opptrer i tråd med denne Avtalen eller Tjenesteleverandørens retningslinjer for akseptabel bruk, forbeholder Tjenesteleverandøren seg retten til å suspendere Kundens tilgang til Tjenesten. I slike tilfeller skal Tjenesteleverandøren gi Kunden varsel før suspensjon dersom dette er mulig. Brudd på denne Avtalen eller Tjenesteleverandørens retningslinjer for akseptabel bruk, kan regnes for å være vesentlig mislighold av Avtalen og danne grunnlag for Tjenesteleverandøren å heve avtalen i tråd med denne Avtalen.
Dette punktet gjelder i alle tilfeller også for Kundens sluttbrukere.
8.Partenes immaterielle rettigheter
Med mindre særlig inntatt i denne Avtalen, eller følger av lisensene, vil denne Avtalen ikke overføre eller lisensiere immaterielle rettigheter fra Kunden til Tjenesteleverandøren eller fra Tjenesteleverandøren til Kunden. Dette gjelder teknologi eller programvare, herunder, men ikke begrenset til, design, dataprogrammer, beskrivelser, kildekoder, brukergrensesnitt, modifikasjoner og forretningshemmeligheter hentet fra Tjenestene, inkludert den delen av Tjenesten som ble utviklet før datoen for denne Avtalen og fremtidig utvikling av Tjenesten.
Alle rettigheter, tittel og interesse i og til Tjenesteleverandørens programvare forblir utelukkende hos Tjenesteleverandøren.
Dersom Tjenesteleverandøren utvikler, eller tilpasser, applikasjoner, verktøy, prosedyrer, rapporter, design eller annen leveranse eller programvare, skal alle opphavsrettigheter og andre immaterielle rettigheter til leveransen forbli hos Tjenesteleverandøren.
All generell kunnskap og “know how” utviklet av Tjenesteleverandøren under utførelsen av forpliktelsene i henhold til Avtalen, skal forbli hos Tjenesteleverandøren.
8.1 Partenes innbyrdes skadesløsholdelse
Tjenesteleverandøren skal holde Kunden skadesløs for alle krav og utgifter knyttet til Tjenesteleverandørens brudd på en tredjeparts immaterielle rettigheter.
Kunden skal holde Tjenesteleverandøren, dens aksjonærer, ansatte, agenter og tilknyttede selskaper skadesløs for ethvert krav og utgifter knyttet til Kundens brudd på tredjeparts immaterielle rettigheter.
9. Avtaleperiode, fornyelse og oppsigelse av avtaleforhold
Denne Avtalen er løpende og fornyes automatisk med en tilsvarende ny Avtaleperiode som den Avtaleperioden Kunden opprinnelig har tegnet avtale for, med mindre en av partene sender et skriftlig oppsigelsesvarsel per e-post til: kontakt@autogear.no senest førtifem (45) dager, før utløpet av den aktuelle og gjeldende Avtaleperioden.
Kunden har ikke krav på å få tilbakebetalt deler av et forhåndsbetalt abonnement vederlag ved tidlig oppsigelse. Det vil si at dersom Kunden ønsker å si opp en Avtaleperiode før utløpet av en konkret, gjeldende Avtaleperiode, vil ikke Kunden ha krav på å få tilbakebetalt en forholdsmessig andel av et forhåndsbetalt beløp, men Kunden vil fortsette å ha tilgang til Tjenesten ut den gjeldende Avtaleperioden.
10. Begrensning av ansvar
10.1. Force Majeure
Ingen av partene skal holdes ansvarlig for svikt i ytelse i tilfeller hvor avtalebrudd oppstår som følge av forhold som ikke partene har rimelig kontroll over (som brann, eksplosjon, strømavbrudd, naturkatastrofer, krig, pandemi og lignende). Dette punktet gjelder imidlertid ikke for Kundens betalingsplikt, slik den følger av denne Avtalen.
10.2. Indirekte skade som følge av Kundens bruk
Tjenesteleverandøren skal ikke holdes ansvarlig for skader (inkludert, men ikke begrenset til tap av data og økonomisk tap) som følge av Kundens bruk av Tjenesten, med mindre slik skade utelukkende kan tilskrives Tjenestens funksjonsfeil.
11. Avtalebrudd
11.1. Varslingsplikt
Hvis en av partene ikke kan oppfylle sine plikter som avtalt, må denne parten skriftlig varsle den andre parten uten ugrunnet opphold. Varselet må inneholde en begrunnelse for hvorfor parten ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser, videre, så langt det er mulig når manglende oppfyllelse kan rettes. Ovennevnte vil også gjelde dersom det kan antas at ytterligere forsinkelser vil skje etter at første varsel er gitt.
11.2. Kundens avtalebrudd
Dersom Kunden ikke har sagt opp Avtalen innen frist angitt i Avtalens pkt. 9 (innen førtifem (45) dager før utløpet av den gjeldende Avtaleperioden), og Kunden ikke har betalt utstedt faktura for ny Avtaleperiode senest innen ny Avtaleperiode starter å løpe i henhold til pkt. 9, har Tjenesteleverandøren rett til å holde tilbake leveransen av sine Tjenester (herunder å suspendere Kundens tilgang til Tjenesten i henhold til pkt. 7) frem til faktura, inklusive eventuelle påløpte renter og omkostninger, er betalt i sin helhet. Kunden må ved suspensjon som beskrevet i dette punkt, påregne å betale et gjenåpningsgebyr i henhold til vilkårene Priser og betalingsbetingelser. En rimelig gjenåpningsperiode må påregnes i tillegg. Dersom Kunden ikke har betalt faktura for ny Avtaleperiode senest 90 dager etter forfall, har Tjenesteleverandøren rett til å avslutte (heve) Avtalen, og kreve eventuelt utleid GPS-enhet returnert som angitt i pkt. 3.2 over.
Ved annet vesentlig mislighold fra Kundens side, herunder misbruk av SIM-kort, ulovlig datalagring, eller annen skadelig bruk av tjenesteleveransen, utstyr, og datalagring mv. kan Leverandøren stenge tjenesten med umiddelbar virkning og avslutte Avtalen.
Kunden har ikke krav på kompensasjon for avbrudd i leveranse av tjenester eller avslutning av Avtalen som følge av Kundens betalingsmislighold eller andre vesentlige mislighold, og vederlag for påbegynt Avtaleperiode skal betales i sin helhet.
For uaktsom bruk av GPS-enheten iht. pkt. 3.2 over, utløses et det erstatningsansvar hos Kunden, nærmere beregnet til det tap Tjenesteleverandøren har lidt.
11.3. Tjenesteleverandørens avtalebrudd
Tjenesteleverandøren vil opptre i strid med Avtalen hvis Tjenesten ikke samsvarer med de avtalte funksjonene og servicenivået i samsvar med denne Avtalen. I slike tilfeller kan Kunden ha rett til å kreve rimelig prisavslag eller heve Avtalen, dersom det foreligger vesentlig mislighold.
Det vil ikke foreligge noen avtalebrudd fra Tjenesteleverandøren hvis situasjonen skyldes Kundens forhold eller force majeure i samsvar med denne Avtalen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, omstendigheter som Kunden er ansvarlig for i samsvar med denne Avtalen eller skyldes forhold hos skytjenesteleverandør eller andre underleverandører.
11.4. Heving
En part kan heve kontrakten dersom den andre parten vesentlig misligholder sine forpliktelser etter denne Avtalen. Før heving kan iverksettes, skal den part som ønsker å heve, ha gitt den andre parten en rimelig frist til å rette forholdet, med varsel om heving om så ikke skjer.
En part kan likeledes heve Avtalen dersom den andre parten går konkurs, eller den blir beviselig insolvent.
12. Samlet ansvarsgrense
Tjenesteleverandørens samlede erstatningsansvar ovenfor Kunden kan under enhver omstendighet ikke overskride et beløp tilsvarende det vederlag som Kunden har betalt for de seneste tre (3) månedene [ved månedlig abonnement] eller 12 måneders bruk av tjenesten [for årlig abonnement].
13. Konfidensielt
Partene og deres respektive ansatte, representanter og underleverandører skal holde all informasjon, inkludert, men ikke begrenset til, teknisk og kommersiell informasjon, eller som de blir kjent med som et resultat av Avtalen strengt konfidensielt, uten tidsbegrensning, med mindre slik informasjon er allerede offentlig kjent.
14. Endringer til Avtalen
Tjenesteleverandøren forbeholder seg retten til å gjøre endringer til Avtalen. Kunden vil bli varslet i slike tilfeller senest én (1) måned før endringen trer i kraft. Hvis Kunden ikke ønsker å godta endringene eller endringene i denne Avtalen, kan Kunden si opp Avtalen i samsvar med pkt. 9.
Tjenesteleverandøren forbeholder seg retten til å gjøre endringer til Avtalen for å være i samsvar med tredjeparts lisenser og vilkår som Tjenesteleverandøren stoler på eller som en konsekvens av regulatoriske endringer. I slike tilfeller vil Kunden bli varslet senest 14 dager før endringen trer i kraft.
15. Lovvalg, jurisdiksjon og tvisteløsning
Partenes rettigheter og forpliktelser i henhold til denne Avtale er i sin helhet underlagt norsk rett. Alle tvister skal søkes løst i minnelighet. For det tilfelle tvisten ikke løses minnelig skal partene anlegge sak ved Ringerike, Asker og Bærum tingrett (førsteinstans Forliksrådet i Bærum).
VEDLEGG 1. PRISER OG BETALINGSBETINGELSER
1. Innledning
Denne delen beskriver vederlaget som Kunden skal betale (slik definert i Tjenesteavtalen) for Kundens og sluttbrukerens bruk av tjenestene som beskrevet i Tjenesteavtalen.
Alle priser er i norske kroner (NOK) eksklusiv merverdiavgift.
2. Priser og fakturering
De til enhver tid gjeldende abonnementspriser fremgår av Ecit Autogears prisliste på www.autogear.com/no/product-selector?hsLang=no.
Prisene kan justeres en gang i året. Prisene justeres med minimum én måneds varsel.
Ekstra kostnader kan oppstå for trafikk (SMS osv.) og bruk av eksterne leverandører (Bank-ID).
Fakturaløp
Faktura for en ny (fornyet) Avtaleperiode (se hovedavtalens pkt. 9) vil utstedes tretti (30) dager før utløpet av den gjeldende Avtaleperioden, med ti (10) dagers forfallsfrist.
Fakturagebyr
Det vil påløpe et fakturagebyr på kr. 31,- eks. mva ved både papirfaktura og elektronisk faktura.
Gjenåpning ved mislighold
Dersom abonnementet stenges/sperres/suspenderes som følge av Kundens mislighold, herunder betalingsmislighold, vil kunden ved eventuell gjenåpning bli belastet gjeldende gjenåpningsgebyr på kr. 200 eks. mva. Faste avgifter faktureres som normalt i den perioden abonnementet er stengt/sperret.
Gebyr for tapt GPS
Kr. 2399,- eks mva.
Gebyr for forsinket retur av GPS-enhet kr. 399,- eks mva.
Frakt
Frakt bedriftpakke kr 130,- eks mva
Frakt utland kr 115,- eks mva
Frakt servicepakke kr 95,- eks mva
Frakt postkasse kr 79,- eks mva
3. Administrasjonsgebyr ved utskiftning av GPS-enhet ved utfasing av GSM-nett
Kunden må påregne å betale et administrasjonsgebyr ved utskifting av GPS-enhet ved utfasing av GSM-nett. Slikt administrasjonsgebyr vil ha en størrelsesorden på maksimalt beløpet for Gebyr for tapt GPS.
4. Volumrabatt
Volumrabatt kan være aktuelt for volumkunder, dette vil i så fall avtales nærmere, særskilt mellom Tjenesteleverandør og Kunde.
5. Betalingsbetingelser
Betaling skal utføres i norske kroner (NOK) innen 10 dager etter fakturadato.
6. Forsinkelsesrenter
Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrenter i tråd med Lov om renter ved forsinket betaling m.m.
VEDLEGG 2. TEKNISKE KRAV
Denne delen inneholder tekniske krav til Kunden og dens sluttkunder. Disse kravene må oppfylles for at tjenesteleveransen med tilhørende moduler skal fungere. Kravene gjelder for alle omgivelser der tjenesten kjøres.
Webapplikasjonen:
Har offisiell støtte for følgende nettlesere:
Microsoft Edge, siste versjon
Mozilla Firefox, siste versjon
Google Chrome, siste versjon
Safari, siste versjon
Mobilapplikasjonen:
Har offisiell støtte for følgende operativsystem:
IOS 13 og nyere
Android 5 Lollipop og nyere
GPS-enhet:
For eksterne systemer (utviklet av tredjeparter) integrert i Tjenesten, kan det være unntak fra kravene ovenfor.
VEDLEGG 3. TJENESTENIVÅER
1. Generelt
1.1 Åpningstider
Kunden kan varsle om feil via e-post uavhengig av "Åpningstider" som er angitt i tjenestenivåkategorien. Følgende e-post skal benyttes: kontakt@autogear.no
1.2 Tilgjengelighet
Tjenesteleverandør skal etter beste evne forsøke å sikre at Tjenesten er tilgjengelige.
Tjenesteleverandør garanterer minimum tilgjengelighet i samsvar med tjenestenivået, som beskrevet i punkt 2.
Tilgjengelighet måles ved bruk av Amazon Web Services (rapporter og administrasjonsverktøy gjennom AWS).
1.3 Standardkompensasjon
For det tilfelle at den garanterte tilgjengeligheten ikke er oppnådd i den målte måned, skal Tjenesteleverandøren gi Kunden et prisavslag i samsvar med tilgjengeligheten som er angitt i punkt 2.
Tilgjengelighet |
Prisavslag |
< 97% |
25% av prisen for funksjonalitet |
Maksimalt prisavslag for ett enkelt kvartal i henhold til denne kontrakten er 25% av prisen for funksjonalitet.
Tjenestenivået gjelder ikke: (a) funksjoner eller tjenester som er utpekt Alpha- eller Beta-versjoner (med mindre annet er angitt i den tilknyttede dokumentasjonen), (b) funksjoner eller tjenester ekskludert fra tjenestenivået (i tilhørende dokumentasjon), (c) funksjoner eller Tjenester som er avviklet, eller (d) feil: (i) forårsaket av faktorer utenfor Tjenesteleverandørens rimelige kontroll; (ii) som stammer fra Kundens programvare eller maskinvare eller tredjeparts programvare eller maskinvare, eller begge deler; (iii) som skyldes misbruk eller annen atferd som bryter Avtalen.
2. Tjenestenivået
|
Ecit Autogears tjeneste |
Åpningstider |
Norske arbeidsdager, GMT+01/02 08.00 til 16.00 |
Tilgjengelighet |
97% |
|
Maks. Svartider for varsler og problemer, feil eller hendelser |
Nivå A. Kritisk feil |
1 time i åpningstiden |
Nivå B. Alvorlig feil |
2,5 timer i åpningstiden |
Nivå C. Mindre alvorlig feil |
3 timer i åpningstiden |
|
Standard kompensasjoner |
25 % av totalt vederlag for tjenesten, i en avtaleperiode |
Tilgjengelighet <97% |
Nivå A, B og C feil som angitt over, skal ha følgende betydning:
Nivå |
Kategori |
Beskrivelse |
A |
Kritisk feil |
- Feil i Tjenesten som medfører at Tjenesten ikke fungerer som avtalt, stopper, at data går tapt eller at andre funksjoner, som ut fra en objektiv vurdering er kritiske for Kunden, ikke er levert eller ikke virker som avtalt. - Dokumentasjonen er så ufullstendig eller misvisende at Kunden ikke kan bruke hele eller vesentlige deler av Tjenesten. |
B |
Alvorlig feil |
- Feil som fører til at funksjoner, som ut fra en objektiv vurdering er viktige for Kunden, ikke virker som beskrevet i Avtalen og som det er tids- og ressurskrevende å omgå. - Dokumentasjonen er så ufullstendig eller misvisende at Kunden ikke kan benytte funksjoner som ut fra en objektiv vurdering er viktige for Kunden. |
C |
Mindre alvorlig feil |
- Feil som fører til at enkeltfunksjoner ikke virker som avtalt, men som Kunden relativt lett kan omgå. - Dokumentasjonen er mangelfull eller upresis. |
“Svartid” måles fra det tidspunktet Tjenesteleverandøren har mottatt et varsel fra Kunden, eller oppdaget problemer, feil eller hendelser, innen de aktuelle åpningstidene, til den tid Tjenesteleverandøren reagerer.
Tjenesteleverandøren skal utføre nødvendig aktivitet og innsats for å løse og rette i samsvar med den gjeldende SLA-kategorien.
VEDLEGG 4. RETNINGSLINJER FOR AKSEPTABEL BRUK
Disse retningslinjene for akseptabel bruk ("Retningslinjene") styrer din bruk av tjenestene som tilbys av Ecit Autogear AS ("Tjenester") og våre nettsted(er) inkludert nettstedet app.autogear.no. Vi kan endre disse Retningslinjene ved å legge ut en revidert versjon på Nettstedet www.autogear.com/no/helpcenter. Du er ansvarlig for å varsle sluttbrukerne. Ved å bruke Tjenestene eller gå inn på Nettstedet godtar du den nyeste versjonen av disse retningslinjene.
Hvis du eller noen av dine tilknyttede brukere eller en tredjepart som du gir tilgang til Tjenesten til, opptrer i strid med Retningslinjene, eller autoriserer eller hjelper andre til å bryte Retningslinjene, forbeholder vi oss retten til å stanse eller avslutte din bruk av Tjenesten.
Eksemplene beskrevet i Retningslinjene er ikke uttømmende.
Rapportering av brudd på retningslinjene
Hvis du blir oppmerksom på brudd på disse retningslinjene, er du forpliktet til å varsle Tjenesteleverandøren umiddelbart og bistå Tjenesteleverandøren med å identifisere og lokalisere bruddet, for å stoppe eller rette opp bruddet. Rapportering av eventuelle brudd på disse retningslinjene sendes til e-post: [kontakt@autogear.no]
Ulovlig, skadelig eller støtende bruk eller innhold
Du kan ikke bruke, oppfordre, markedsføre, tilrettelegge eller instruere andre om å bruke Tjenesten for ulovlig, skadelig, uredelig, krenkende eller støtende bruk, eller for å overføre, lagre, vise, distribuere eller på annen måte gjøre tilgjengelig innhold som er ulovlig, skadelig, uredelig, krenkende eller støtende. Forbudte handlinger eller innhold inkluderer, men er ikke begrenset til:
- Ulovlige, skadelige eller bedragerske handlinger. Alle aktiviteter som er ulovlige, som krenker andres rettigheter, eller som kan være skadelige for andre, vår virksomhet eller omdømme, inkludert spredning, markedsføring eller tilrettelegging av barnepornografi, tilbud eller formidling av falske varer, tjenester, ordninger eller kampanjer, tjene penger - raske ordninger, ponzi- og pyramidespill, phishing eller pharming eller engasjement i annen villedende praksis, terrorhandlinger, involverende eller på annen måte i forhold til organisasjoner som fremmer eller involverer seg i terrorhandlinger.
- Krenkende innhold. Innhold som krenker eller misbruker andres immaterielle rettigheter eller eiendomsrett. Dette inkluderer, men ikke begrenset til dekompilering eller demontering av tjenestene eller på annen måte å utføre handlinger som vil undergrave Tjenesteleverandørens immaterielle rettigheter eller teknologi, lisensvilkår eller omgå tekniske begrensninger i tjenesten eller skytjenesten eller begrensninger i dokumentasjonen.
- Støtende innhold. Innhold som er ærekrenkende, uanstendig, krenkende, krenkende mot personvern, eller på annen måte klanderverdig, inkludert innhold som utgjør barnepornografi, er relatert til bestialitet eller skildrer ikke-samtykkende seksuelle handlinger.
- Skadelig innhold. Innhold eller annen datateknologi som kan skade, forstyrre, avskjære eller ekspropriere ethvert system, program eller data, inkludert, men ikke begrenset til, virus, trojanske hester, ormer, tidsbomber eller cancelbots.
Sikkerhetsbrudd
Du kan ikke bruke Tjenesten til å bryte sikkerheten eller integriteten til noe nettverk, datamaskin eller kommunikasjonssystem, programvare eller nettverk eller databehandlingsenhet. Forbudte aktiviteter inkluderer, men er ikke begrenset til:
- Uautorisert tilgang. Å få tilgang til eller bruke et hvilket som helst system uten tillatelse, inkludert forsøk på å undersøke, skanne eller teste sårbarheten til et system eller å bryte sikkerhets- eller godkjenningstiltak som brukes av et system.
- Avlytting. Overvåking av data eller trafikk på et system uten tillatelse.
- Forfalskning av opprinnelse. Forfalske TCP-IP packet headers, e-post overskrifter, eller enhver del av en beskjed som beskriver dens rute eller opprinnelse. Legitimt bruk av aliaser og anonyme videresendere er ikke ulovlig etter retningslinjene.
Nettverksmisbruk
Du kan ikke opprette nettverkstilkoblinger til brukere, verter eller nettverk med mindre du har tillatelse til å kommunisere med dem. Forbudte aktiviteter inkluderer:
- Overvåking eller gjennomgang. Overvåking eller gjennomgang av et system som forringer eller forstyrrer systemet.
- Denial of Service (DoS). Å oversvømme et mål med kommunikasjonsforespørsler slik at målet ikke kan svare på legitim trafikk eller svare så sakte at det blir ineffektivt.
- Forsettlig forstyrrelse. Forstyrre riktig funksjon av ethvert system, inkludert ethvert bevisst forsøk på å overbelaste et system ved postbombing, nyhetsbombing, kringkastingsangrep eller flomteknikk.
- Drift av visse nettverkstjenester. Opererer nettverkstjenester som åpne proxyer, åpne e-post-releer eller åpne rekursive domenenavnservere.
- Unngå systembegrensninger. Bruke manuelle eller elektroniske midler for å unngå bruksbegrensninger som er plassert i et system, for eksempel tilgangs- og lagringsbegrensninger.
E-post eller annet misbruk av meldinger
Du vil ikke distribuere, publisere, sende eller legge til rette for sending av uønsket masse-e-post eller andre meldinger, kampanjer, reklame eller anmodninger (som "spam"), inkludert kommersiell reklame og informasjonsannonser. Du vil ikke endre eller tilsløre e-postoverskrifter eller anta en avsenders identitet uten avsenderens eksplisitte tillatelse. Du vil ikke samle svar på meldinger sendt fra en annen internettleverandør hvis disse meldingene bryter med disse retningslinjene eller retningslinjene for akseptabelt bruk til den leverandøren det gjelder.
Vår rett til overvåking og håndhevelse
Vi forbeholder oss retten til, men er ikke forpliktet, til å undersøke brudd på retningslinjene eller misbruk av tjenesten. Tjenesteleverandøren kan:
- Undersøke brudd på retningslinjene eller misbruk av Tjenesten; eller fjerne, deaktivere tilgang til eller endre innhold eller ressurser som bryter med retningslinjene eller andre avtaler som Tjenesteleverandøren har med deg for bruk av Tjenesten.
Vi kan rapportere enhver aktivitet som vi mistenker er i strid med lov eller forskrift til relevante myndigheter eller andre aktuelle tredjeparter. Vår rapportering kan omfatte kundeinformasjon.
Vi kan også samarbeide med myndigheter eller andre aktuelle tredjeparter for å hjelpe til med etterforskning og påtale av ulovlig oppførsel ved å levere nettverks- og systeminformasjon knyttet til påståtte brudd på retningslinjene.
Forbruker
1. Definisjoner
Abonnementsavtalen er denne avtale, som du, som kunde (“Kunden”) inngår for å få tilgang til Ecit Autogear AS (“Ecit Autogear”) sine tjenester (“Tjenester” slik nærmere definert i pkt. 4). Denne avtalen regulerer forbrukerforhold. Som “Forbruker” regnes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
2. Inngåelse av abonnementsavtale
Abonnementsavtalen anses inngått i følgende ikke uttømmende tilfeller (1) ved bestilling av Ecit Autogears Tjenester hos en av Ecit Autogears kunderådgivere, ved at Kunden oppgir informasjon om kjøretøy samt ønsket tidspunkt for oppstart, eller (2) ved bestilling av Ecit Autogears Tjenester ved registrering på Ecit Autogears nettsider, eller (3) ved inngåelse av avtale med en autorisert forhandler av Ecit Autogear AS om bruk av Ecit Autogears Tjenester, eller (4) ved på annet vis å ta Ecit Autogears Tjenester i bruk.
Ved inngåelse av abonnementsavtale vil Ecit Autogear foreta en kredittsjekk. Inngåelse av avtale forutsetter positiv kredittvurdering av Kunden. Ved enhver form for bestilling av Tjenesten, slik nevnt over eller på annen måte, samtykker Kunden til at det blir foretatt en kredittvurdering.
Et avslag på inngåelse av abonnementsavtalen skal være saklig begrunnet. Begrunnelse oppgis på forespørsel.
Tas Ecit Autogears Tjenester i bruk uten at skriftlig avtale er inngått, anses Kunden å ha akseptert disse abonnementsvilkårene.
3. Avtalen
I tillegg til denne avtalen, er databehandleravtalen en del av avtaleforholdet mellom partene. Disse delene utgjør det hele og fulle avtaleforholdet mellom partene.
4. Beskrivelse av Tjenesten
4.1 Programvare
Tjenesten er todelt og omfatter i hovedsak drift, vedlikehold og leveranse av elektronisk kjørebok, Ecit Autogear, som består av programvare levert via webapplikasjon, samt tilhørende utstyr. Eventuelle andre tjenester levert av Ecit Autogear vil også være omfattet av Avtalen og vil fremgå av Abonnementsordren.
Ecit Autogear forbeholder seg retten til å gjøre endringer i Tjenestene og/eller i Avtalen. Ecit Autogear vil ved større endringer informere Kunden om endringer til Tjenesten som er planlagt innen rimelig tid, samt tilby ekstra bistand i form av rådgivning etter behov.
Kunder i et betalende kundeforhold med Ecit Autogear vil til enhver tid ha tilgang til siste versjon av Ecit Autogear's programvare.
Ecit Autogear leverer de support og servicetjenester som fremgår av Abonnementsorderen. For det tilfelle support og servicetjenester inngår i abonnementet, vil Ecit Autogear fungere som et support-team. Dette vil innebære support for Tjenesten i løpet avtaleperioden. Dette inkluderer også Ecit Autogear's egne utvikling av Tjenesten, herunder nye og endrede funksjoner til Tjenesten. Dette gir imidlertid ikke Kunden eller dens slutt-kunder rett til å kreve tilleggs-utvikling av Tjenesten. Support gitt av Ecit Autogear vil være begrenset til å løse problemer som påvirker funksjonaliteten til Tjenestene i seg selv.
4.2 Utstyr
GPS-enhet
Ecit Autogear forsyner Kunden med nødvendig hardware (GPS-enhet) til bruk i aktuelle kjøretøy og sørger også for at hardware er i fungerende stand under hele Avtaleperioden. Kunden plikter, uten ugrunnet opphold, å varsle Ecit Autogear dersom Kunden oppdager feil eller mangler ved GPS-enheten.
GPS-enheten leies fra Ecit Autogear (uten ekstra kostnad).
Ved utløpet av Avtaleperioden skal Kunden returnere GPS-enheten til Ecit Autogear. GPS-enheten skal være mottatt på Ecit Autogears adresse senest 30 dager etter utløpet av Avtaleperioden.
Inntil GPS-enheten er mottatt på Ecit Autogears adresse, anses GPS-enheten å være i Kundens besittelse, og under Kundens ansvar. Kunden anbefales å foreta returforsendelse med sporing, da sporede forsendelser vil være grunnlag for godkjent retur av GPS-enhet selv om enheten skulle gå tapt under transport. Kostnad ved returforsendelse dekkes av kunden selv, med mindre annet er særskilt avtalt.
Dersom GPS-enheten ikke er mottatt på Ecit Autogears adresse innen fristen på 30 dager etter utløpet av Avtaleperioden, belastes Kunden et forsinkelsesgebyr på NOK 499 ink. mva per forsinket levert GPS-enhet.
Dersom GPS-enheten, 60 dager etter utløpet av Avtaleperioden, fremdeles ikke er mottatt på Ecit Autogears adresse, anses GPS-enheten som tapt. GPS-enhet som returneres til Ecit Autogear i ustand som følge av Kundens uriktige bruk eller annen uaktsom behandling av GPS-enheten, anses også som tapt. Kunden vil bli fakturert NOK 2.399,- eks. mva, NOK 2.999 ink.mva, som erstatning for tapte GPS-enheter. Det foretas ikke fradrag i erstatningsbeløpet for påløpt forsinkelsesgebyr og erstatningsbeløp som Ecit Autogear har fakturert, Kunden vil ikke krediteres som følge av at GPS-enheten returneres etter de angitte frister.
GPS-enheten skal brukes som foreskrevet av Ecit Autogear, herunder instrukser for montering/ installasjon av utstyr.
SIM-kort (dataforbindelse til GPS-enhet)
SIM-kortet leveres ferdig installert i Ecit Autogears hardware, og bruk i Europa er inkludert i abonnementsprisen. SIM-kortet skal kun brukes i Ecit Autogears produkter og skal ikke fjernes fra enheten under noen omstendigheter. Ecit Autogear forbeholder retten til å stenge Tjenesten ved misbruk, og viderefakturere eventuelle påløpte kostnader i forbindelse med misbruk av SIM. Bruk utenfor Europa kan avhengig av land, ha en ekstra kostnad. Kunden må selv undersøke gjeldende prisnivå for landet ved å kontakte Ecit Autogears kundesenter.
4.3 Tekniske krav
Følgende tekniske krav må være oppfylt for at Tjenesten med tilhørende moduler skal fungere. Kravene gjelder for alle omgivelser der Tjenesten kjøres.
Webapplikasjonen:
Har offisiell støtte for følgende nettlesere:
Microsoft Edge, siste versjon
Mozilla Firefox, siste versjon
Google Chrome, siste versjon
Safari, siste versjon
Mobilapplikasjonen:
Har offisiell støtte for følgende operativsystem:
IOS 13 og nyere
Android 5 Lollipop og nyere
GPS-enhet:
For eksterne systemer (utviklet av tredjeparter) integrert i Tjenesten, kan det være unntak fra kravene ovenfor.
5. Priser og betalingsbetingelser
De til enhver tid gjeldende abonnementspriser fremgår av Ecit Autogears prisliste på www.autogear.com/no/product-selector?hsLang=no.
Alle priser er i norske kroner (NOK) inklusiv merverdiavgift.
Prisene kan justeres en gang i året. Prisene justeres med minimum én måneds varsel.
Faktura for en ny (fornyet) Avtaleperiode (se pkt. 12) vil utstedes tretti (30) dager før utløpet av den gjeldende Avtaleperioden, med ti (10) dagers forfallsfrist.
Ekstra kostnader kan oppstå for trafikk (SMS osv.) og bruk av eksterne leverandører (Bank-ID).
Fakturagebyr
Det vil påløpe et fakturagebyr på kr. 39,- ink. mva ved både papirfaktura og elektronisk faktura.
Gjenåpning ved mislighold
Dersom abonnementet stenges/sperres/suspenderes som følge av Kundens mislighold, herunder betalingsmislighold, vil kunden ved eventuell gjenåpning bli belastet gjeldende gjenåpningsgebyr på kr. 250 ink. mva. Faste avgifter faktureres som normalt i den perioden abonnementet er stengt/sperret.
Gebyr for tapt GPS
Kr. 2999,- ink mva.
Gebyr for forsinket retur av GPS-enhet kr. 499,- ink mva.
Administrasjonsgebyr ved utskiftning av GPS-enhet ved utfasing av GSM-nett
Kunden må påregne å betale et administrasjonsgebyr ved utskifting av GPS-enhet ved utfasing av GSM-nett. Slikt administrasjonsgebyr vil ha en størrelsesorden på maksimalt beløpet for Gebyr for tapt GPS.
Frakt
Frakt bedriftpakke kr 150,- ink mva
Frakt utland kr 144,- ink mva
Frakt servicepakke kr 100,- ink mva
Frakt postkasse kr 99,- ink mva
Forsinkelsesrenter
Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrenter i tråd med Lov om renter ved forsinket betaling m.m.
6. Ecit Autogears ansvar
Ecit Autogear er ansvarlig for å levere Tjenesten i henhold til denne Avtalen, herunder oppfylle kravene og beskrivelsene slik disse er spesifisert i Avtalen, og er i samsvar med relevante regelverk fastsatt av myndighetene i Norge og EU.
I tilfeller der nedetid er rimelig forutsigbart, vil Ecit Autogear varsle Kunden. Varslet nedetid anses ikke som et kontraktsbrudd og gir ikke Kunden rett til å kreve erstatning eller rette andre krav mot Ecit Autogear.
7. Ecit Autogears begrensede garanti
Tjenesten er en standard programvare som leveres "som den er". Ecit Autogear vil benytte kommersielt rimelige tiltak for å sikre best mulig oppetid og funksjonalitet for Tjenesten, men gir ingen garanti for at Tjenesten til enhver tid er fri for feil eller driftsavbrudd.
Ecit Autogear garanterer for Tjenesten, herunder å tilby support og reparere feil som påvirker Tjenesten som forhindrer Kunden i å bruke Tjenester i samsvar med denne Avtalen. Support og reparasjon av feil vil tilbys i henhold til denne Avtalen.
Ecit Autogear er ikke ansvarlig for Kundens egne applikasjoner, inkludert Kundens egen kode, og eventuelle tredjepartskoder eller applikasjoner som brukes av Kunden.
Ecit Autogear skal treffe alle rimelige tiltak, herunder tekniske, fysiske og administrative, for å til enhver tid yte en best mulig Tjeneste til Kunden, men avgir ingen garanti for at Tjenesten til enhver tid er fullstendig fri for feil. Lokale og geografiske forhold kan påvirke GSM og GPS-dekning som igjen kan begrense GPS-enhetens funksjonalitet. Med unntak av de uttrykkelige garantier som er gitt i denne Avtale, leveres Ecit Autogears Tjenester «som de er».
Det er Kundens ansvar å sette seg inn i produktets (elektronisk kjørebok) egenskaper og tilhørende lovgiving, regler og annen praksis.
For at Ecit Autogear skal kunne yte support og reparere feil, må Kunden varsle Ecit Autogear innen rimelig tid fra feil eller mangel blir oppdaget.
8. Retningslinjer for akseptabel bruk
Ecit Autogear har rett til å stenge adgangen til Tjenestene umiddelbart og uten varsel, dersom det etter Ecit Autogears vurdering er sannsynlig at misbruk pågår eller forsøkes, eller Ecit Autogear får varsel fra tredjemann om at bruk av Tjenesten strider mot lov eller annen rettighet. Ecit Autogear kan ikke holdes ansvarlig hvis adgangen til Tjenestene, eller deler av disse, stenges for Kunden eller Brukeren. Ved hevning fra Ecit Autogears side stenges Tjenestene umiddelbart. Klage på Ecit Autogears ytelser, regninger etc. rettes til Ecit Autogears Kundesenter.
9. Kundens ansvar
Kunden er forpliktet til å betale den avtalte prisen i henhold til Avtalen etter avtalt frekvens slik disse følger av avtalens pkt. 5.
Kunden er selv forpliktet til å endre kundeinformasjon og/eller betalingsinformasjon.
Kunden er selv forpliktet til å innlevere GPS-enhetene ved utfasing av GSM-nett eller av andre årsaker samt motta det nye utstyret tilknyttet Tjenesten.
Kunden må påregne å betale et administrasjonsgebyr ved utskifting av GPS-enhet ved utfasing av GSM-nett. Slikt administrasjonsgebyr vil ha en størrelsesorden på maksimalt beløpet for Gebyr for tapt GPS.
Kunden forplikter seg til å sikre at de tekniske kravene, som angitt i Avtalen, er oppfylt under hele avtaleperioden, slik disse følger av "tekniske krav", pkt. 4.3.
Kunden må gi Ecit Autogear all relevant og nødvendig informasjon og data som er nødvendig for å oppfylle Ecit Autogears forpliktelser i henhold til denne Avtalen.
Varsel om feil eller begrenset tilgjengelighet skal sendes av Kunden til Ecit Autogear per e-post til: kontakt@autogear.no. Varselet skal inneholde en beskrivelse av problemet på en detaljert måte. Ecit Autogear er ikke under noen omstendigheter ansvarlig for forsinket tjenesteleveranse relatert til feil der Kunden ikke gir detaljert informasjon.
Kunden må til enhver tid opptre i samsvar med Ecit Autogears retningslinjer for akseptabel bruk, slik beskrevet i Avtalen.
Kunden samtykker herved til å la Ecit Autogear gjøre endringer i Tjenestene uten skriftlig samtykke, som en del av den pågående utviklingen av Tjenestene. Ecit Autogear vil informere om endringer før de trer i kraft.
Kunden tillater herved Ecit Autogear å bruke uidentifisert og samlet statistikk vedrørende kundens bruk av Tjenesten. “Uidentifisert og samlet” innebærer at Ecit Autogear anonymiserer statistikken, og dermed gjør det umulig å oppdage informasjon om Kunden eller Kundens sluttbruker.
10. Kundens begrensninger i bruken av Tjenesten
Kunden kan kun bruke Tjenesten i tråd med denne Avtalen og i tråd med Ecit Autogears retningslinjer for akseptabel bruk.
For det tilfelle at Kunden ikke opptrer i tråd med denne Avtalen eller Ecit Autogears retningslinjer for akseptabel bruk, forbeholder Ecit Autogear seg retten til å suspendere Kundens tilgang til Tjenesten. I slike tilfeller skal Ecit Autogear gi Kunden varsel før suspensjon dersom dette er mulig. Brudd på denne Avtalen eller Ecit Autogears retningslinjer for akseptabel bruk, kan regnes for å være vesentlig mislighold av Avtalen og danne grunnlag for Ecit Autogear å heve avtalen i tråd med denne Avtalen.
11. Partenes immaterielle rettigheter
Med mindre særlig inntatt i denne Avtalen, eller følger av lisensene, vil denne Avtalen ikke overføre eller lisensiere immaterielle rettigheter fra Kunden til Ecit Autogear eller fra Ecit Autogear til Kunden. Dette gjelder teknologi eller programvare, herunder, men ikke begrenset til, design, dataprogrammer, beskrivelser, kildekoder, brukergrensesnitt, modifikasjoner og forretningshemmeligheter hentet fra Tjenestene, inkludert den delen av Tjenesten som ble utviklet før datoen for denne Avtalen og fremtidig utvikling av Tjenesten.
Alle rettigheter, tittel og interesse i og til Ecit Autogears programvare forblir utelukkende hos Ecit Autogear.
Dersom Ecit Autogear utvikler, eller tilpasser, applikasjoner, verktøy, prosedyrer, rapporter, design eller annen leveranse eller programvare, skal alle opphavsrettigheter og andre immaterielle rettigheter til leveransen forbli hos Ecit Autogear.
All generell kunnskap og “know how” utviklet av Ecit Autogear under utførelsen av forpliktelsene i henhold til Avtalen, skal forbli hos Ecit Autogear.
11.1 Partenes innbyrdes skadesløsholdelse
Ecit Autogear skal holde Kunden skadesløs for alle krav og utgifter knyttet til Ecit Autogears brudd på en tredjeparts immaterielle rettigheter.
Kunden skal holde Ecit Autogear, dens aksjonærer, ansatte, agenter og tilknyttede selskaper skadesløs for ethvert krav og utgifter knyttet til Kundens brudd på tredjeparts immaterielle rettigheter.
12. Avtaleperiode, fornyelse og oppsigelse av avtaleforhold
Denne Avtalen er løpende og fornyes automatisk med en tilsvarende ny Avtaleperiode som den Avtaleperioden Kunden opprinnelig har tegnet avtale for , med mindre en av partene sender et skriftlig oppsigelsesvarsel per e-post til: kontakt@autogear.no senest førtifem (45) dager, før utløpet av den aktuelle og gjeldende Avtaleperioden.
Kunden har ikke krav på å få tilbakebetalt deler av et forhåndsbetalt abonnement vederlag ved tidlig oppsigelse. Det vil si at dersom Kunden ønsker å si opp en Avtaleperiode før utløpet av en konkret, gjeldende Avtaleperiode, vil ikke Kunden ha krav på å få tilbakebetalt en forholdsmessig andel av et forhåndsbetalt beløp, men Kunden vil fortsette å ha tilgang til Tjenesten ut den gjeldende Avtaleperioden.
13. Begrensning av ansvar
13.1 Force Majeure
Ingen av partene skal holdes ansvarlig for svikt i ytelse i tilfeller hvor avtalebrudd oppstår som følge av forhold som ikke partene har rimelig kontroll over (som brann, eksplosjon, strømavbrudd, naturkatastrofer, krig, pandemi og lignende). Dette punktet gjelder imidlertid ikke for Kundens betalingsplikt, slik den følger av denne Avtalen.
13.2 Indirekte skade som følge av Kundens bruk
Ecit Autogear skal ikke holdes ansvarlig for skader (inkludert, men ikke begrenset til tap av data og økonomisk tap) som følge av Kundens bruk av Tjenesten, med mindre slik skade utelukkende kan tilskrives Tjenestens funksjonsfeil.
14. Avtalebrudd
14.1 Varslingsplikt
Hvis en av partene ikke kan oppfylle sine plikter som avtalt, må denne parten skriftlig varsle den andre parten uten ugrunnet opphold. Varselet må inneholde en begrunnelse for hvorfor parten ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser, videre, så langt det er mulig når manglende oppfyllelse kan rettes. Ovennevnte vil også gjelde dersom det kan antas at ytterligere forsinkelser vil skje etter at første varsel er gitt.
14.2 Kundens avtalebrudd
Dersom Kunden ikke har sagt opp Avtalen innen frist angitt i Avtalens pkt. 12 (innen førtifem (45) dager før utløpet av den gjeldende Avtaleperioden), og Kunden ikke har betalt utstedt faktura for ny Avtaleperiode senest innen ny Avtaleperiode starter å løpe i henhold til pkt 12, har Ecit Autogear rett til å holde tilbake leveransen av sine Tjenester (herunder å suspendere Kundens tilgang til Tjenesten i henhold til pkt 10) frem til faktura, inklusive eventuelle påløpte renter og omkostninger, er betalt i sin helhet. Kunden må ved suspensjon som beskrevet i dette punkt, påregne å betale et gjenåpningsgebyr i henhold til pkt 5. En rimelig gjenåpningsperiode må påregnes i tillegg. Dersom Kunden ikke har betalt faktura for ny Avtaleperiode senest 90 dager etter forfall har Ecit Autogear rett til å avslutte (heve) Avtalen, og kreve eventuelt utleid GPS-enhet returnert som angitt i pkt. 4.2 over.
Ved annet vesentlig mislighold fra Kundens side, herunder misbruk av SIM-kort, ulovlig datalagring, eller annen skadelig bruk av tjenesteleveransen, utstyr, og datalagring mv. kan Leverandøren stenge Tjenesten med umiddelbar virkning og avslutte Avtalen.
Kunden har ikke krav på kompensasjon for avbrudd i leveranse av Tjenester eller avslutning av Avtalen som følge av Kundens betalingsmislighold eller andre vesentlige mislighold, og vederlag for påbegynt Avtaleperiode skal betales i sin helhet.
For uaktsom bruk av GPS-enheten iht. pkt. 4.2 over, utløses det et erstatningsansvar hos Kunden, nærmere beregnet til det tap Ecit Autogear har lidt.
14.3 Ecit Autogears avtalebrudd
Ecit Autogear opptrer i strid med Avtalen hvis Tjenesten ikke samsvarer med de avtalte funksjonene og servicenivået i samsvar med denne Avtalen. I slike tilfeller kan Kunden ha rett til å kreve rimelig prisavslag eller heve Avtalen, dersom det foreligger vesentlig mislighold. Dersom Tjenesten er nede i mer enn ett (1) døgn vil Kunden ha krav på et forholdsmessig prisavslag på neste faktura. Alternativt vil Kunden få tilbakebetalt slik forholdsmessig prisavslag dersom Kunde ikke forlenger avtaleperioden med Ecit Autogear.
Det vil ikke foreligge noen avtalebrudd fra Ecit Autogear hvis situasjonen skyldes Kundens forhold eller force majeure i samsvar med denne Avtalen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, omstendigheter som Kunden er ansvarlig for i samsvar med denne Avtalen eller skyldes forhold hos skytjenesteleverandør eller andre underleverandører.
14.4 Heving
En part kan heve kontrakten dersom den andre parten vesentlig misligholder sine forpliktelser etter denne Avtalen. Før heving kan iverksettes, skal den part som ønsker å heve, ha gitt den andre parten en rimelig frist til å rette forholdet, med varsel om heving om så ikke skjer.
En part kan likeledes heve Avtalen dersom den andre parten går konkurs, eller den blir beviselig insolvent.
15. Samlet ansvarsgrense
Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene partens side skal svare til tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den andre parten er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.
Som tap etter første ledd regnes også at forbrukeren påføres en konkret og ikke ubetydelig ulempe ved kontraktsbruddet. Partene kan avtale normalerstatning for slike tap så langt normalerstatningen er rimelig under hensyn til de mulige tapenes art og omfang.
Erstatningen omfatter ikke
- tap som følge av personskade
- tap i forbrukerens næringsvirksomhet
16. Konfidensialitet
Partene og deres respektive ansatte, representanter og underleverandører skal holde all informasjon, inkludert, men ikke begrenset til, teknisk og kommersiell informasjon, eller som de blir kjent med som et resultat av Avtalen strengt konfidensielt, uten tidsbegrensning, med mindre slik informasjon er allerede offentlig kjent.
17. Endringer i Avtalen
Ecit Autogear forbeholder seg retten til å gjøre endringer i Avtalen. Kunden vil bli varslet i slike tilfeller senest én (1) måned før endringen trer i kraft. Hvis Kunden ikke ønsker å godta endringene eller endringene i denne Avtalen, kan Kunden heve Avtalen med umiddelbar virkning innen 30 dager fra melding eller endringen ble foretatt.
Ecit Autogear forbeholder seg retten til å gjøre endringer til Avtalen for å være i samsvar med tredjeparts lisenser og vilkår som Ecit Autogear stoler på eller som en konsekvens av regulatoriske endringer. I slike tilfeller vil Kunden bli varslet senest 14 dager før endringen trer i kraft.
18. Klage
Eventuelle klager på Ecit Autogears ytelser, regninger etc. rettes til Ecit Autogears Kundesenter via et av følgende kontaktpunkt Telefon 21080260, Chat eller e-post: kontakt@autogear.no
Dersom du ikke får medhold i din klage, kan du klage videre til Forbrukerrådet. Se forbrukerradet.no for mer informasjon.
19. Personvern
Kunden samtykker i at Ecit Autogear vil behandle og lagre Kundens data i samsvar med databehandlingsavtalen. Databehandlingsavtalen vil ha forrang ved konflikt mellom de enkelte punkt i denne Avtalen om behandling av personopplysninger.
20. Lovvalg, jurisdiksjon og tvisteløsning
Partenes rettigheter og forpliktelser i henhold til denne Avtale er i sin helhet underlagt norsk rett. Alle tvister skal søkes løst i minnelighet. For det tilfelle tvisten ikke løses minnelig skal partene anlegge sak ved Ringerike, Asker og Bærum tingrett (førsteinstans Forliksrådet i Bærum).
21. Angrerett
I forbrukerforhold har Kunden, forutsatt at kjøpet har funnet sted ved fjernsalg,
herunder ved telefonsalg eller salg over Internett, 14 dagers ubetinget angrerett i henhold til angrerettloven. Fristen regnes fra Ecit Autogear har oppfylt sin opplysningsplikt etter angrerettloven, og angrerettskjema er mottatt. Dersom Kunden ønsker å ta abonnementet i bruk før angrefristens utløp, må Kunden ved annet fjernsalg enn telefonsalg, betale for den del av Tjenesten som er forbrukt samt eventuelle kostnader til installering mv. Angrerettskjema blir sendt sammen med bekreftelse på Kundens bestilling. Det er nok at angrerettskjemaet er postlagt eller levert til returadressen innen fristens utløp.
Databehandleravtale
DATABEHANDLERAVTALE
i forbindelse med bruk av ECIT Autogear AS elektronisk kjørebok og andre tjenester fra ECIT Autogear AS.
Mellom
ECIT Autogear AS, org. nr.987 898 291 («Databehandler»)
Og
Kunde av ECIT Autogear AS(«Behandlingsansvarlig»).
Med «Kunde» (Behandlingsansvarlig) menes den part som inngår abonnementavtale med ECIT Autogear AS (Databehandler) for levering av en eller flere av tjenestene som Databehandler tilbyr. Kunde (Behandlingsansvarlig) omfatter både private kunder og bedriftskunder. Ved referanser til hovedavtalen i denne databehandleravtalen skal menes slik hovedavtale som er inngått med kunde, som kan være enten: (i) forbruker, eller (ii) bedrift.
(Databehandler og Behandlingsansvarlig vil heretter i det følgende samlet benevnes «Partene» eller enkeltvis som en «Part»).
1. Innledning
Partene har inngått en abonnementsavtale som gir Behandlingsansvarlig tilgang til Databehandlers tjenester («Hovedavtalen»). På bakgrunn av Hovedavtalen, behandler Databehandler personopplysninger på vegne av Behandlingsansvarlig, som regulert i denne («Databehandleravtalen»). Denne Databehandleravtalen anses inngått samtidig som Hovedavtalen er inngått.
Ved motstrid mellom Hovedavtalen og Databehandleravtalen, har Databehandleravtalen forrang når det gjelder forhold spesifikt knyttet til behandling av personopplysninger.
Begreper og definisjoner benyttet i Databehandleravtalen skal forstås på samme måte som i personvernregelverket.
Denne Databehandleravtalen gjelder i tillegg til Databehandlers personvernerklæring.
Partene er enige om at hvis lover, forskrifter etter retningslinjer fra tilsynsmyndighetene endres i vesentlig grad, skal vilkårene i denne Databehandleravtalen revideres i god tro, med slik intensjon om at bestemmelsene og innholdet i Databehandleravtalen, løpende, skal oppfylle kravene som følger av personvernforordningen.
2. Bakgrunn og formål
Databehandleravtalen skal sikre at personopplysninger behandles i samsvar med de til enhver gjeldende kravene til behandling av personopplysninger slik disse fremkommer av personvernregelverket, dvs. EUs personvernfordring, personopplysningsloven og tilhørende forskrifter mv.
Databehandler skal behandle personopplysningene på den måte som er beskrevet i Databehandleravtalen, samt på annen måte, dersom dette er skriftlig avtalt mellom Databehandler og Behandlingsansvarlig.
Vedleggene til Databehandleravtalen beskriver blant annet formålet med behandlingen (vedlegg A, punkt A.1), varigheten av behandlingen (vedlegg A, punkt A.2), behandlingens art, de typer personopplysninger som skal behandles (vedlegg A, punkt A.3 og A.4), og kategorier av registrerte (vedlegg A, punkt A.5).
3. Overordnede plikter og rettigheter
3.1 Den Behandlingsansvarliges plikter
Den Behandlingsansvarlige har ansvaret for at behandlingen av personopplysninger skjer i samsvar med personvernregelverket. Behandlingsansvarlig skal i den forbindelse særskilt sørge for at:
- de registrerte (data subjektene) har mottatt nødvendig informasjon om behandlingen av personopplysningene;og
- Databehandler til enhver tid har tilstrekkelige instrukser og informasjon for å oppfylle sine plikter i henhold til Databehandleravtalen og personvernregelverket.
3.2 Rådighet over personopplysningene
Behandlingsansvarlig skal til enhver tid ha full rettslig rådighet over personopplysningene.
Databehandler skal, i tråd med den Behandlingsansvarliges forespørsel eller instruks, rette, slette eller returnere alle personopplysninger som Databehandler behandler på vegne av Behandlingsansvarlig etter Databehandleravtalen. Dette gjelder med mindre gjeldende personvernregelverk krever lagring av personopplysningene.
De regler og retningslinjer som herved er avtalt skal gjelde for sletting av personopplysninger er beskrevet i Databehandleravtalens punkt 10 og vedlegg A, punkt A.6.
3.3 Instrukser fra Behandlingsansvarlig
Databehandler skal bare behandle personopplysninger basert på dokumenterte instrukser fra Behandlingsansvarlig, med mindre annet følger av personvernregelverket. Databehandler skal til enhver tid kunne dokumentere slike instrukser. Denne Databehandleravtalen, inkludert dens vedlegg, utgjør instruksene på datoen for avtaleinngåelsen. Instrukser kan også være gitt etter Hovedavtalens og Databehandleravtalen inngåelse.Databehandler skal ikke behandle personopplysninger Databehandler får tilgang til på annen måte enn det som er nødvendig for å utføre de oppdrag som Databehandler har for Behandlingsansvarlig.Med mindre annet er spesifisert i Databehandleravtalen, kan Databehandler benytte alle relevante tekniske hjelpemidler (inkl. IT-systemer og software) for å oppfylle forpliktelsene som påhviler Databehandleren.
Er Databehandler av den oppfatning at en instruks fra Behandlingsansvarlig er i strid med personvernregelverket, skal Databehandler umiddelbart underrette Behandlingsansvarlig om dennes oppfatning.
3.4 Bistand til Behandlingsansvarlig
Databehandler skal bistå Behandlingsansvarlig med å oppfylle sine forpliktelser etter personvernregelverket. Slik bistand omfatter blant annet Behandlingsansvarliges plikt til svare på forespørsler fra registrerte om innsyn, korrigering, begrensning av behandlingen, sletting, og retten til å få oversendt kopi av de personopplysninger som behandles.
Dersom Databehandler mottar henvendelse(r) fra de(n) registrerte (data subjekt(er)) vedrørende behandling av personopplysninger, skal Databehandlervidereformidle henvendelsen så raskt som mulig og så langt det er mulig, bistå Behandlingsansvarlig med å svare på henvendelsen. Slike henvendelser kan kun besvares av Databehandler når dette er skriftlig godkjent av Behandlingsansvarlig.
Videre skal Databehandler bistå Behandlingsansvarlig med å sikre overholdelse av forpliktelser knyttet til personopplysningssikkerhet, vurdering av personvernkonsekvenser og forhåndsdrøftinger.
Plikten til å bistå etter dette punkt 3.4 gjelder likevel bare i den utstrekning dette er mulig og hensiktsmessig sett hen til karakteren og omfanget av behandlingen av personopplysninger under Hovedavtalen.
Hvis Databehandler på Behandlingsansvarliges forespørsel yter bistand som nevnt i dette pkt. 3.4, og bistanden går ut over det som er nødvendig for at Behandlingsansvarlig skal oppfylle sine egne forpliktelser etter personvernregelverket, kan Databehandler kreve dekket sine dokumenterte kostnader knyttet til bistanden.
3.5 Dokumentasjon
Databehandleren skal føre protokoll (logg) over behandlingsaktiviteter denne utfører på vegne av den Behandlingsansvarlige, som skal inneholde minimum den informasjon som er pålagt etter personvernforordningen artikkel 30. Behandlingsansvarlig kan til enhver tid kreve oversendt kopi av slik protokoll.
Databehandler skal gjøre tilgjengelig for Behandlingsansvarlig all informasjon som er nødvendig for å påvise at forpliktelsene etter Databehandleravtalen og personvernregelverket er oppfylt, samt muliggjøre og bidra til revisjoner, herunder inspeksjoner, som gjennomføres av Behandlingsansvarlig eller en annen inspektør på fullmakt fra Behandlingsansvarlig. Dette omfatter også å gi tilgang til sikkerhetsdokumentasjon i tilknytning til denne Databehandleravtalen.
4. Konfidensialitet og taushetsplikt
Databehandler har taushetsplikt om personopplysninger som vedkommende får tilgang til som følge av Databehandleravtalen og behandling av personopplysningene.
Databehandleren skal sikre at ansatte og andre som har tilgang til personopplysninger er autorisert til å behandle slike personopplysninger på Databehandlers vegne. Dersom slik autorisasjon utløper eller trekkes tilbake, skal tilgangen til personopplysningene opphøre uten ugrunnet opphold.
Databehandlerskal sikre at personer som er autorisert til å behandle personopplysningene, har forpliktet seg til å behandle opplysningene fortrolig eller er underlagt en egnet lovfestet taushetsplikt. Denne bestemmelsen gjelder også etter Databehandleravtalens opphør.
Databehandler skal ikke utlevere opplysninger eller informasjon som denne behandler for Behandlingsansvarlig til tredjepart uten eksplisitt pålegg fra Behandlingsansvarlig.
5. Bruk av underleverandør (underdatabehandlere)
Databehandler skal kun benytte underleverandører til behandling av personopplysninger (underdatabehandler) som er godkjent av Behandlingsansvarlig og som har bekreftet å gjennomføre egnede tekniske og organisatoriske tiltak som sikrer at all behandling under denne Databehandleravtalen oppfyller kravene i personvernregelverket og vern av den registrertes rettigheter.
Godkjente underdatabehandlere ved Databehandleravtalens inngåelse er spesifisert i vedlegg B.1 til Databehandleravtalen.
I tilfelle Databehandler har planer om å benytte andre underdatabehandlere eller skifte ut underdatabehandlere, gir Behandlingsansvarlig generell tillatelse til å skifte ut eller benytte andre underdatabehandlere etter avtaleinngåelsen, innenfor rammene som er satt i vedlegg B.2, og gitt at forutsetningene særlig i dette punkt 5 og punkt 6 overholdes.
Underdatabehandlere skal være gjort kjent med Databehandlerens forpliktelser etter denne Databehandleravtalen og regelverket som regulerer behandling av Behandlingsansvarliges personopplysninger, og skal pålegges de samme forpliktelsene med hensyn til vern av personopplysninger som er fastsatt i Databehandleravtalen, hvor underdatabehandler skal gi tilstrekkelige garantier for at det vil bli gjennomført tekniske og organisatoriske tiltak som sikrer at behandlingen oppfyller lovmessige krav.
Dersom underdatabehandlere ikke oppfyller sine forpliktelser med hensyn til vern av personopplysninger og kravene i Databehandleravtalen, skal Databehandler overfor Behandlingsansvarlig ha fullt ansvar for at underdatabehandler oppfyller sine forpliktelser.
Behandlingsansvarlig har også rett til, etter skriftlig forespørsel, å motta kopier av de relevante vilkårene i Databehandlerens avtale med underleverandører som skal behandle personopplysninger på vegne av Behandlingsansvarlig, med de begrensninger som eventuelt måtte følge av lov eller forskrift. Rent kommersielle vilkår kan uansett ikke kreves fremlagt.
6. Overføring utenfor EU/EØS
Overføring av personopplysninger til tredjeland eller internasjonale organisasjoner kan kun finne sted dersom det foreligger nødvendige garantier for et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personvern i henhold til gjeldende personvernregler. Med mindre annet er avtalt mellom partene kan slik overførsel kun finne sted med grunnlag i:
a) en av EU-kommisjonens beslutninger om tilstrekkelig beskyttelsesnivå i henhold til personvernforordningen artikkel 45; eller
b) en databehandleravtale som inkorporerer standard personvernbestemmelser som angitt i personvernforordningen artikkel 46 (2) (c) eller (d) (EU Model clauses); eller
c) bindende virksomhetsregler (Binding Corporate Rules) i henhold til personvernforordningen artikkel 47
Databehandler kan videre overføre personopplysninger dersom det kreves i henhold til annen gjeldende rett i EU/EØS-området. I slike tilfeller skal Databehandler underrette Behandlingsansvarlig så langt dette er tillat ved lov.
7. Sikkerhet ved behandlingen
Databehandler bekrefter at Databehandler vil gjennomføre egnede tekniske og organisatoriske tiltak som sikrer at all behandling under denne Databehandleravtalen oppfyller kravene i personvernregelverket og vern av den registrertes rettigheter, herunder innfrir alle kravene etter personvernforordningen artikkel 32.
Databehandler skal kunne dokumentere rutiner og andre tiltak for å oppfylle disse kravene. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig på den Behandlingsansvarliges forespørsel.
Databehandleren skal foreta risikovurderinger for å sikre at et egnet sikkerhetsnivå opprettholdes til enhver tid. Databehandleren skal herunder sørge for jevnlig testing, analyse og vurdering av sikkerhetstiltakene, særlig med hensyn til å sikre vedvarende konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og robusthet i behandlingssystemer og tjenester, samt evne til raskt å gjenopprette tilgjengeligheten av personopplysningene ved hendelser.
Behandlingsansvarlig kan kreve at det skal gjennomføres sikkerhetsrevisjoner en gang i året, etter nærmere avtale om tid og sted. Revisjonen kan omfatte gjennomgang av rutiner, stikkprøvekontroller, mer omfattende stedlige kontroller og andre egnede kontrolltiltak. Det skal på forhånd avtales den Behandlingsansvarliges plikt til å dekke eventuelle ressursforbruk forbundet med utøvelse av slik revisjon.
Databehandler skal beskytte personopplysningene fra ødeleggelse, endring, ikke-autorisert utlevering, eller ikke-autorisert tilgang.
Hensyntatt den tekniske utviklingen og gjennomføringskostnadene, behandlingens art, omfang, formål og i hvilken sammenheng den utføres, i tillegg til den varierende sannsynlighets- og alvorlighetsgraden for fysiske personers rettigheter og friheter, skal Databehandler vurdere å gjennomføre et eller flere av følgende tekniske og organisatoriske tiltak:
a) Pseudonymisering og kryptering av personopplysninger;
b) muligheten til å sikre vedvarende fortrolighet, integritet, tilgjengelighet og robusthet i behandlingssystemene og tjenestene som behandler personopplysninger;
c) muligheten til å gjenopprette tilgjengeligheten og tilgangen til personopplysninger i rett tid dersom det oppstår en fysisk eller teknisk hendelse; og
d) en prosess for regelmessig testing, analysering og vurdering av hvor effektive tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak er med hensyn til sikkerheten ved behandlingen.
Databehandler skal alltid minst opprettholde et sikkerhetsnivå som er i overensstemmelse med bransjepraksis.
8. Brudd på personopplysningssikkerheten
I tilfelle sikkerhets- eller personvernbrudd, skal Databehandler varsle Behandlingsansvarlig uten ugrunnet opphold og gi slik bistand og informasjon som er nødvendig for at den Behandlingsansvarlige skal kunne melde bruddet til tilsynsmyndighetene i tråd med personvernregelverket.
Melding om brudd skal minimum inneholde:
a) Beskrivelse av arten av bruddet på personopplysningssikkerheten, herunder, når det er mulig, kategoriene av og omtrentlig antall registrerte (data subjekter) som er berørt, og kategoriene av og omtrentlig antall personopplysningsposter som er berørt,
b) kontaktpunkt for ytterligere informasjon,
c) beskrivelse av de sannsynlige konsekvensene av bruddet på personopplysningssikkerheten, og
d) beskrivelse av de tiltak som er truffet eller som foreslås å treffe for å håndtere bruddet på personopplysningssikkerheten, herunder, dersom det er relevant, tiltak for å redusere eventuelle skadevirkninger som følge av bruddet.
Dersom ikke alle opplysninger kan gis i første melding, skal opplysningene gis suksessivt så snart de foreligger.
Behandlingsansvarlig har ansvaret for å sende melding til tilsynsmyndighet, og Databehandler skal ikke sende slik melding eller kontakte tilsynsmyndighet uten at Behandlingsansvarlig har gitt instruks om dette.
9. Mislighold og pålegg om stans
Ved brudd på denne Databehandleravtalen eller personvernregelverket, kan Behandlingsansvarlig pålegge Databehandler å stoppe den videre behandlingen av opplysningene med øyeblikkelig virkning inntil avviket er utbedret. Databehandleren plikter å utbedre avviket innen rimelig tid.
Hvis en Part vesentlig misligholder sine forpliktelser etter Databehandleravtalen, kan den andre parten heve Databehandleravtalen. Den Part som ønsker å heve Databehandleravtalen skal gi den andre parten skriftlig varsel med en angivelse av hva misligholdet består i, og en fjorten (14) dagers frist til å rette misligholdet. Hvis misligholdet ikke er rettet innen fristen angitt i varselet anses Databehandleravtalen for opphørt ved utløpet av fristen.
10. Plikter ved opphør/oppsigelse
Ved opphør av Databehandleravtalen skal Databehandler (i) avslutte all behandling av personopplysninger, og (ii) etter Behandlingsansvarliges valg, tilbakelevere og/eller slette alle personopplysninger og kopier av slike personopplysninger som er mottatt på vegne av Behandlingsansvarlig og som omfattes av Databehandleravtalen.
Sletting gjelder også for eventuelle sikkerhetskopier, men hvor det er tilstrekkelig med å overskrive etter de etablerte rutiner for sikkerhetskopiering. Plikten til sletting gjelder i den utstrekning det ikke er påkrevd at personopplysningene lagres etter personvernregelverket.
Behandlingsansvarlig skal ved forespørsel, innen rimelig tid motta en skriftlig bekreftelse fra Databehandler på at alle personopplysninger er returnert eller slettet i henhold til den Behandlingsansvarliges instruksjoner og at Databehandler ikke har beholdt kopi, utskrifter eller andre former for personopplysninger i noen form.
Uavhengig av årsaken til opphøret av Databehandleravtalen skal Databehandler på skriftlig forespørsel fra Behandlingsansvarlig, akseptere å utsette opphøret av Databehandleravtalen slik at Behandlingsansvarlig får sikret dataene sine før de tilbakeleveres og/eller slettes.
11. Øvrige plikter og rettigheter
Øvrige plikter og rettigheter, herunder rett til godtgjørelse, følger av Hovedavtalen (herunder dens vedlegg), som gjelder mellom Databehandler og Behandlingsansvarlig om tjenestene som nødvendiggjør behandling av personopplysninger og denne Databehandleravtalen. De samme kontaktpersoner gjelder for Databehandleravtalen som etter Hovedavtalen.
Det presiseres at denne Databehandleravtalen ikke skal utvide Behandlingsansvarliges sanksjonsmuligheter, herunder erstatningsansvar for Databehandleren, utover det som følger av Hovedavtalen. Det presiseres videre at Databehandleren ikke er ansvarlig for indirekte tap.
Ved eventuell overdragelse av Hovedavtalen til andre parter, skal Databehandleravtalen overdras tilsvarende.
12. Lovvalg og verneting
Databehandleravtalen er underlagt norsk rett. Enhver tvist vedrørende Databehandleravtalen, eller som utspringer på bakgrunn av denne, skal i første instans søkes løst av Partene ved forhandling.
Oslo tingrett er rette verneting for tvister vedrørende Databehandleravtalen.
*******
For ECIT Autogear AS
Stefan Jacobsen
Vedlegg A
A.1. Formålet med behandlingen
Personopplysninger behandles for følgende formål etter Databehandleravtalen:
Databehandler vil behandle personopplysninger på vegne av Behandlingsansvarlig, for å levere de tjenester og ytelser som følger av Hovedavtalen som er inngått med Behandlingsansvarlig (Kunden).
A.2. Varigheten av behandlingen
Behandlingen skal vare så lenge Databehandleren yter tjenester og ytelser etter Hovedavtalen til Behandlingsansvarlig.
A.3. Behandlingens art og typer personopplysninger som skal behandles
Behandlingens art vil kunne variere. All databehandling (inkl. behandlingsaktiviteter) som er nødvendig for at Databehandler skal kunne levere de tjenester og ytelser som følger av Hovedavtalen, og for å overholde instrukser fra Behandlingsansvarlig, vil foretas. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, innsamling av personopplysninger, registrering av personopplysninger, sammenstilling av personopplysninger, overføring av personopplysninger, utlevering av personopplysninger, analysering av personopplysninger, lagring av personopplysninger, eller kombinasjoner av disse.
A.4. Typer personopplysninger som skal behandles under Databehandleravtalen
Følgende personopplysninger skal behandles under Databehandleravtalen:
A.4.1. Private kunder (Forbruker)
- Fornavn og etternavn
- Fødselsdato
- Bilde(r)
- E-postadresse (som utgjør brukernavn for innlogging og tilgang til Tjenester)
- Faktureringsadresse og/eller leveringsadresse
- Passord for innlogging og tilgang til Tjenester (passord er kryptert).
- Telefonnummer
- Tildelte abonnementlisenser (herunder abonnementtype og abonnementsperiode).
- Registreringsnummer til kjøretøy
- Kontonummer for utbetaling av kjøregodtgjørelse.
- Rapporteringsgrunnlag for godtgjørelse og beskatning på bakgrunn av registrert bruk av kjøretøy
- Lokasjonsopplysninger, herunder nåværende og historisk posisjon og turer for kjøretøy som tjenesten benyttes på
- Korrespondanse med kunde
- IP adresse
- Innloggingstidspunkt og samhandlingsopplysninger i forbindelse med tjensten
- Øvrige personopplysninger som den enkelte valgfritt oppgir i egen brukerprofil
For det tilfelle det blir nødvendig å behandle ytterligere personopplysninger enn overnevnte vil det skje i henhold til instruks fra Behandlingsansvarlig, og/eller fordi slik behandling er nødvendig for å oppfylle Hovedavtalen eller Databehandleravtalens formål.
A.4.2. Bedrifts kunder (personopplysninger om den behandlingsansvarliges ansatte)
Utover alle personopplysninger som er nevnt i punkt A.4.1 ovenfor, vil Databehandler ved avtaleinngåelse med en bedriftskunde, i tillegg til ovenstående, behandle følgende tilleggsopplysninger:
- Navn på arbeidsgiver
- Arbeidstid
- Jobbtittel og funksjon, samt rolle hos arbeidsgiver
- Arbeidsgivers forretningsadresse
- Navn på avdeling hos arbeidsgiver den enkelte ansatte jobber i
For det tilfelle det blir nødvendig å behandle ytterligere personopplysninger enn overnevnte vil det skje i henhold til instruks fra Behandlingsansvarlig, og/eller fordi slik behandling er nødvendig for å oppfylle Hovedavtalen eller Databehandleravtalens formål.
A.5. Kategorier av registrerte
- Behandlingsansvarliges ansatte
- Behandlingsansvarlig selv dersom innkjøp er gjort på privat basis.
For det tilfelle det blir nødvendig å behandle personopplysninger av ytterligere kategorier enn overnevnte vil det skje i henhold til instruks fra Behandlingsansvarlig, og/eller fordi slik behandling er nødvendig for å oppfylle Hovedavtalen eller Databehandleravtalens formål.
A.6. Oppbevaring/sletting
Personopplysningene som behandles skal slettes etter følgende retningslinjer:
Personopplysninger som behandles i henhold til denne Databehandleravtalen skal slettes når enten;
a) formålet med behandlingen av personopplysningene er oppfylt, eller
b) Databehandleravtalen opphører eller termineres jf. Databehandleravtalen pkt. 10.
Vedlegg B
B.1. Underdatabehandlere ved inngåelse av Avtalen
Ved tidspunktet for inngåelsen av Hovedavtalen og Databehandleravtalen har Behandingsansvarlig godkjent bruken av følgende underdatabehandlere
Selskapsadresse |
Land data oppbevares |
Formål |
|
---|---|---|---|
Segment |
1407 Broadway 26th floor, New York, USA |
EU / EØS (Dublin, Irland) |
Infrastruktur |
Userguiding |
112 Capitol Trail Suite A199 Newark DE, 19711 |
USA |
Online opplæring / guding |
AWS |
410 Terry Avenue North Seattle, WA 98109 United States |
EU / EØS (Dublin, Irland) |
Infrastruktur |
Hubspot |
HubSpot, Inc |
EU / EØS (AWS i Tyskland-regionen) |
Markedsføring / kommunikasjon / møter |
24Sevenoffice |
EEA (Norway) |
EU / EØS (Norge) |
ERP / CRM |
Here Maps |
Kennedyplein 222 -226 |
EU / EØS (Frankfurt, Tyskland) |
Infrastruktur |
Google Maps |
US | USA |
Infrastruktur |
Satismeter |
EEA (Prague) |
USA |
Datainnsamling |
Zendesk
|
989 Market St, San Francisco, San Francisco |
EU / EØS |
Helpdesk |
Slack |
US (San Francisco) |
EU / EØS (Frankfurt, Tyskland) |
Intern kommunikasjonsverktøy ved bruk av slack kanaler |
Wialon |
Lithuania, Vilnius, LT-08200 |
EU / EØS (Groningen, Nederland) |
Infrastruktur |
Ruptela
|
Perkūnkiemio str. 6. LT-12130 Vilnius, Lithuania |
Datasentre innad i EU /EØS |
Infrastruktur |
Google Analytics |
US |
USA |
Data analyse
|
Google Tag Manager |
US |
USA |
Data analyse
|
Google Ads Remarketing (Google LLC) |
US |
EU / EØS |
Remarketing og atferdsmålretting
|
Facebook ads
|
US |
EU / EØS |
Remarketing og atferdsmålretting
|
LinkedIn Website Retargeting (LinkedIn Corporation)
|
US |
USA
|
Remarketing og atferdsmålretting
|
B.2. Nærmere om generell godkjenning
Med de begrensningene som følger av Databehandleravtalens punkt 5 og 6, gir Behandlingsansvarlig et generelt samtykke til at Databehandler under Avtalens løpetid kan bruke standard programvarer fra Amazon, Google og de øvrige underdatabehandlerne listet opp under vedlegg B, punkt B.1, for å oppfylle Databehandlers forpliktelser i henhold til Hovedavtalen og denne Databehandleravtalen. Videre samtykker Behandlingsansvarlig til at slik behandling understøttes av servere i Tredjeland.
PRIVACY POLICY
Why do we process your personal data?
We assemble and process data in order to effectively fulfill our agreed upon deliverables aiming to meet your best interests and/or our customers. Additionally, we collect and process data to improve and secure the quality of ECIT products and services.
The data we collect and process comprises:
- Regular personal data
- Internet traffic data
- Location data from the internet, cell phone, GPS or other hardware.
- Unique numbers of network devices
We collect your data for distinct purposes
We collect your personal data in correlation to a specific purpose or for legal business purposes.
This occurs when we need to:
- Fulfill your demand of products and services
- Customize our communication and marketing towards you
- Customize our partners’ communication and marketing towards you
- Manage and govern our business relations
- Fulfillment of legislations
When the end user allows it, our mobile apps (iOS/Android) will collect data from background processes.
We secure your consent before we process your personal data
We secure your consent before we process your personal data for the reasons mentioned above, unless we have legal grounds to collect them. We will inform you when such grounds are present, and our legitimate reasons for doing so. You agreeing to our private policy is optional, and you can withdraw your consent at any time by contacting us.
We only process relevant personal data
We only process data about you that is relevant in relation to the purposes defined above. The reasoning behind conducting your data is essentially to determine what information that is relevant to us. The same policy applies to the extent of personal data we employ. For example, we do not use more data than what is applicable for a specific purpose.
We only process necessary personal data
Our collecting, processing, and storing of your personal data is limited to only what is recognized as necessary information in relation to fulfilling certain purposes. Besides this, legislation can influence what personal data we collect and store, as it can be found unavoidable for our business operations. The nature and extent of personal data we process could also be found necessary to meet the agreements of a contract, or other judicial obligations.
We administer and update your personal information
We oversee that all personal data we process about you is not fabricated or misguiding. We also make sure that your data is constantly up to date. Our services are dependent on your data being correct and updated, therefore, we kindly ask you to inform us of any relevant changes in your personal data.
We delete your personal data when it is no longer necessary
When your personal data is no longer relevant or significant in regard to our initial reason for collecting, processing, and storing of it, we remove and delete the data.
We will not forward your personal data without your approval
If we seek to forward your personal data to third parties, for example, regarding marketing purposes, we will make sure to inform you and ask of your approval in advance. You are, at any time, allowed to object the forwarding. If we are legally bound to forward your personal data, your consent will not be requested. This could, for example, occur when authorities request personal records.
We protect your personal data
We have, and will continue to, consistently manage and perfect our measures of information in order to ensure full protection of your personal data.
- Organizational (specified instructions, routines, and processes)
- Technical (hardware and software systems and settings)
We are determined to ensure full protection of your personal data against deletion, loss, alteration, unauthorized access and publication, amongst other potential security violations.
Cookies; purpose and significance
When using cookies, we are obligated to inform you of the applications applicable to them, and the reason behind collecting information using them.
Before placing cookies on your device, we will inform you of the application and purpose behind collecting data with the use of cookies and ask for your consent.
Cookies found necessary in terms of securing functionality and configurations, can be applied without your consent. If you want more information about our use of cookies and the process of deleting and/or rejecting them, please visit our website. If you wish to repeal your consent, please refer to our cookie policy found here.
Your personal data rights
- You have the right to access your personal data at any time
- You have the right to receive information regarding what data we process about you, where it originates from, and for what purpose we use it, at any time. It is your right to receive information about how long we keep your personal data, and who, if applicable, has access to, and receives data about you.
- You can enforce your rights by contacting us.
- You have the right to get inaccurate personal data corrected or deleted
- If you believe the personal data we process about you is incorrect, you have the right to have it corrected. If this is the case, please contact us and advise us of the inaccuracies and how to correct them.
- In some cases, we obtain an obligation to delete your personal data. This applies, for example, if you repeal your consent. If you believe your data is no longer necessary in regard to the purpose we first collected it for, you have the right to request your data deleted. Please contact us if you believe your personal data is being processed contrary to the legislation or other judicial obligations.
- When requesting your personal data corrected or deleted, we will evaluate the demands and oversee if requirements are met, and if so, we will implement any changes or deletions immediately.
- You can oppose the processing of your data when it is not made mandatory by legislation. If your opposition is justified, we will make sure to cease the processing of your personal data.