Bruksvilkår for kunder av Autogear
Denne avtalen beskriver kundeforholdet mellom Autogear AS (Leverandøren) og den som benytter Autogears tjenester (Kunden). Selskapets tjenester er i hovedsak elektronisk kjørebok men også andre leveranser fra Autogear vil være omfattet av disse betingelsene.
Betingelsene i dette dokumentet utgjør avtalen mellom kunden og Leverandøren. Avtalen inngås ved å dele informasjon om kjøretøy og ønsket tidspunkt for oppstart med en kunderådgiver, eller gjennom egen registrering på Leverandørens nettsider. Avtale kan også inngås med en autorisert forhandler av Autogear.
Oppdatert informasjon gjeldende videreutvikling vil til enhver tid være tilgjengelig på Leverandørens nettsider. Leverandøren forbeholder seg retten til å videreutvikle og dermed endre tjenesten uten direkte varsel til Kunden. Det er kundens ansvar å holde seg kjent med leverandørens gjeldende betingelser.
Kunder i et betalende kundeforhold med Leverandøren vil til enhver tid ha tilgang til siste versjon av Leverandørens programvare.
Betaling og fornyelse
Kunden forhåndsbetaler for hver betalingsperiode og for 12 måneder av gangen. Avvik fra denne kan avtales, og vil være grunnlag for høyere pris enn ved normal betalingsperiode.
Abonnementet fornyes automatisk ved utløpet av hver betalingsperiode. Det distribueres faktura som forfaller i forkant av siste dato i betalingsperioden.
Avtalens gyldighet og lengde samsvarer med betalingsperioden og begrepene “betalingsperiode” og “avtaletid” har dermed samme betydning i disse betingelsene og i kommunikasjon mellom Leverandøren og Kunden. Forhold knyttet til datalagring og personvern vil være regulert av avtalen også etter utløp av siste betalingsperiode.
Oppsigelse
Kundeforholdet er ikke regulert av bindingstid og abonnementet kan sies opp når som helst. Oppsigelse gjøres ved å kontakte Leverandørens på epost eller telefon. Med mindre annet avtales så stoppes abonnementet og tilgangen til tjenesten ved utgangen av betalt abonnementsperiode. Dersom Kunden ønsker stans i tjenesten før utgangen av betalingsperioden kan betaling for ikke påbegynte kvartaler krediteres.
Nye kunder vil kunne benytte seg av 90 dagers ordning med “fri retur”.
Oppdatert informasjon om abonnementer inkl. relevante datoer og priser finnes tilgjengelig i Leverandørens webapplikasjon. Det påfaller Kunden å holde seg orientert om spesifikke forhold knyttet til egne abonnementer.
Lån av GPS-enhet
Leverandøren forsyner Kunden med nødvendig hardware (GPS-enhet) til bruk i aktuelle kjøretøy og sørger også for at hardware er i fungerende stand så lenge kunden har et tilhørende betalt abonnement.
Dersom GPS-enheten ikke er kjøpt av Kunden men mottatt som gratis lån i abonnementsperioden, må GPS-enheten leveres tilbake senest 30 dager etter endt abonnementsperiode. Denne bestemmelsen gjelder også for gratis prøveperioder og ved bruk av 90 dagers “fri retur”.
Kunden er økonomisk ansvarlig for enheten inntil den er returnert og mottatt av selskapet og det anbefales derfor å foreta returforsendelse med sporing. Sporede forsendelser vil være grunnlag for godkjent tilbakelevering selv om enheter skulle gå tapt under transport. Kostnad ved returforsendelse dekkes av kunden selv, med unntak av innenfor gratis prøveperioder eller 90 dagers “fri retur”.
Dersom enheten ikke leveres tilbake innen fristen vil kunden bli fakturert NOK 2399,- eks mva for å dekke verdien av den tapte GPS-enheten. Faktura for dette beløpet utstedes tidligst når fristen utløper - 30 dager etter endt abonnementsperiode. Fakturaen har 14 dagers betalingsfrist.
Dersom GPS-enhet returneres før faktura for manglende retur har forfalt så vil fakturaen krediteres. Det vil samtidig utstedes et administrasjonsgebyr per abonnement / kjøretøy for å dekke inn kostnader i forbindelse med forsinket retur.
GPS-enhet som ikke er returnert når faktura for manglende retur har forfalt vil anses som tapt og gjeldende faktura vil derfor måtte betales.
Automatisk oppsigelse ved manglende betaling
Dersom Kunden ikke har sagt opp gjeldende abonnement og ikke betaler utsendt faktura vil abonnementet automatisk sies opp senest 60 dager etter forfallsfristen på utsendt faktura.
Abonnementet og tilgang til tjenesten vil da avsluttes ved utløpet av den inneværende betalingsperioden og kunden vil være pliktig til å betale for den påbegynte perioden.
Mislighold
Utelatt betaling på forfallstidspunktet på tilsendt faktura anses som mislighold. Betalingsfrist er angitt på fakturaen. Inkassoloven og lov om renter ved forsinket betaling vil bli lagt til grunn ved oppfølging av mislighold. Det sendes ut betalingspåminnelse og kravet oversendes inkasso ved manglende betaling.
Ved mislighold vil kundens tilgang til tjenesten kunne bli stengt for videre bruk inntil betaling er mottatt. Dette gjelder også dersom abonnementet fra Leverandøren sin side har vært gjenstand for automatisk oppsigelse på grunn av manglende betaling.
Priser og avgifter
Kunden betaler priser og avgifter i henhold til avtale. Abonnementsprisen vil kunne justeres i henhold til konsumprisindeksen. Justeringen kan skje tidligst 12 måneder etter at avtalen er inngått og etterskuddsvis maksimalt for 5 år av gangen. Informasjon om andre prisøkninger vil offentliggjøres på selskapets nettsider og sendes på epost til alle kunder senest 30 dager før de trer i kraft.
Lagring av kundedata
Leverandøren sørger for å lagre alle kundedata i minimum 3 måneder fra utløpet av avtaletiden. Data kan forventes å være slettet 12 måneder etter siste betalingsperiode. Det foreligger administrasjonsgebyr for å gjenåpne tilgang til et avsluttet abonnement.
Forlenget lagring av kjøredata av skattemessige årsaker er tilgjengelig mot en årlig kostnad per abonnement (kjøretøy). Kunder som velger å betale for forlenget lagring kan uten ytterligere kostnader få gjenåpnet abonnement for tilgang til historisk data.
SIM-kort (dataforbindelse til GPS-enhet)
SIM-kortet leveres ferdig installert i Leverandørens hardware, og bruk i Europa er inkludert i abonnementsprisen. SIM-kortet skal kun brukes i Leverandørens produkter og skal ikke fjernes fra enheten under noen omstendigheter. Leverandøren forbeholder retten til å stenge tjenesten ved misbruk, og viderefakturere eventuelle påløpte kostnader i forbindelse med misbruk av SIM.
Oppdaterte kontaktopplysninger
Det er kundens ansvar å sørge for at alle personalia som firmanavn, adresse og telefonnummer til enhver tid er oppdatert på Kundens profil på www.autogear.no.
Personopplysninger
Vi behandler alle våre kunders personopplysninger konfidensielt i henhold til personopplysningsloven og GDPR. Vi lagrer og bruker disse opplysningene for å ivareta og administrere kundeforholdet herunder informere om produkter, tjenester og andre ytelser fra Leverandøren. Forholdet mellom Leverandør og Kunde knyttet til personvern er ytterligere beskrevet i gjeldende “Personvernerklæring” og “Databehandleravtale” som er tilgjengelig her: https://www.autogear.com/no/autogear-trust-center.
Autogear forbeholder seg retten til å kontakte Kunden for å informere om eller markedsføre egne tjenester og produkter eller tjenester og produkter fra samarbeidspartnere. Kunder kan reservere seg mot slik kontakt.
Sluttbrukere har gjennom GDPR en rekke rettigheter knyttet til sine data lagret hos Leverandøren. For mer informasjon om disse rettighetene og hvordan man kan benytte seg av dem henvises sluttbrukere til https://www.autogear.com/no/autogear-trust-center.
Ansvar
Leverandøren skal treffe alle rimelige tiltak, tekniske, fysiske og administrative for å til enhver tid yte en best mulig tjeneste, men kan ikke gi noen garanti for at Autogear til enhver tid er fullstendig fri for feil. Med unntak av de uttrykkelige garantier som er gitt i denne Avtale, leveres Leverandørens tjenester «som de er».
Leverandøren fraskriver seg ethvert ansvar for feil, mangler eller tilgjengelighet på hardware, software, gateway, telecom-tjenester, karttjeneste og web/sky-applikasjoner, og direkte og indirekte skader eller økonomisk tap, som følge av eventuelle feil og mangler. Det er kundens ansvar å sette seg inn i produktets egenskaper og tilhørende lovgiving, regler og annen praksis. Dette inkluderer personvernlovgivning som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og ansatt ved bruk av elektronisk kjørebok i bedriftseide biler.
Behandling av Bruksdata
Kunden gir Leverandøren retten til begrenset behandling av bruksdata til følgende formål:
- Forbedring av service og brukeropplevelse
- Generell markedsføring
- Statistikk og forskning
- Utvikling og testing
Samtykke til innsyn under forutsetning av konfidensialitet
Kunden gir, under forutsetning om konfidensialitet i behandling av data, sin tillatelse til at Leverandøren ved registrerte avvik kan logge seg inn på kundens konto for å gjøre kvalitetsanalyser, samt feilsøke innstillinger og kjøreruter.
Tvister
Denne avtalen er underlagt norsk rett.